Služby a řešení
vytisknout stránku
Průběh projektu mystery shopping
Využití výsledků aplikace mystery shoppingu
Etika
Cena
Je vše tak, jak má být?
Jednoduchá otázka, na kterou dá kvalifikovanou odpověď ve světě tradiční, zavedená a legitimní metoda Mystery shopping, kterou v našich zemích překládáme jako tajný nákup, nebo fiktivní nákup. Z hlediska odborného zatřídění jde o marketingový výzkum trhu.
Mystery shopping – tajný nákup tajemství zbavený
Účelem těchto projektů, prováděných nezávislou agenturou, je zejména vyhodnotit úroveň služeb poskytovaných zákazníkům a v návaznosti na to iniciovat zkvalitnění těchto služeb. Speciálně vyškolení pozorovatelé vystupují v roli zákazníků. Podle předem vypracovaného scénáře monitorují obchodní, komunikační a vyjednávací dovednosti osob na jednotlivých pozicích klientovy společnosti, pozorují úroveň prostředí a plní další specifické úkoly. Ihned po ukončení je proveden podrobný záznam. Výzkum probíhá s časovým odstupem v několika fázích s porovnáním účinnosti nápravných kroků.
Spokojenost zákazníků lze zjistit jejich přímým dotazováním a jinými známými nástroji. Mystery shopping je však jedinečná metoda na odhalení silných a slabých stránek zákaznického servisu, umožní odhalení nepoctivých praktik, přináší porovnání s konkurencí a poskytuje další informace, které nelze jiným legitimním způsobem získat.
U úřadů, zdravotnických a jiných specifických organizací volíme termín mystery visiting, neboli tajná, či utajená návštěva. Odborná terminologie uvádí dále názvy situation research, mystery auditing, feedback - neboli zpětný pohled a jiné.
Mystery calling, mystery mailing znamenají dílčí prvotní úkony v zájmu naplnění jednoho z účelů této odborné služby. Tím je přinést zadavateli objektivní pohled na firmu očima zákazníka, počínaje telefonátem, reakcí na dopis, fax či e-mail.
Mystery shopping každé kategorii činnosti přináší svá specifická zjištění. Jiné zadání uvede obchodní firma, podnik servisních a obslužných služeb, jiné zdravotnická organizace, jiné státní správa a samospráva, jiné distribuční společnost a doprava, jiné kulturní, vzdělávací a sportovní areály. Cenné informace dává tato metoda výrobcům spotřebního zboží. Nepostradatelné služby přináší všem, kdo nejsou na trhu sami, kdo soupeří s konkurencí.
Souhlas s aplikací mystery shoppingu dávají zásadně majitelé, zřizovatelé a ředitelé podniků a institucí, kteří posuzují i etickou stránku projektu. Neocenitelným zdrojem informací jsou dále pro manažery jakosti, interní auditory kvality a manažery vzdělávání. Máme zkušenost, že právě tato skupina managementu je iniciátorem spolupráce s námi. Vážený čtenáři, pokud patříte ke jmenovaným okruhům osob, gratulujeme Vám. Tím, že čtete tyto řádky, jste učinil vážný krok ke zvýšení jakosti Vašich služeb. I ty nejlepší záměry vrcholového vedení jsou často devalvovány na konci prodejního či obslužného řetězce, při kontaktu s klientem. Důsledky jsou notoricky známé. Ztráta důvěry, klientely, profitu.
Zvláštní poznámku si zasluhují různé testy v novinách a časopisech. Jde zásadně o veřejné srovnávací testy, které dělají samy redakce a používají při tom techniku tajného nákupu. Jen s tím rozdílem, že zveřejněné výsledky jsou požehnáním pro vítěze a hrozbou pro neúspěšné. Těm se zjištěné skutečnosti dostávají pozdě a v nechtěné formě. Zákazník je již důrazně varován. Smyslem včasné aplikace mystery shoppingu je tyto nepříjemné důsledky předejít.
Průběh projektu mystery shopping
Předesíláme, že jiný průběh a tedy složitost bude mít projekt pro zákazníka se dvěma středisky a jiný s desítkou či několika desítkami středisek.
Fáze I. - Příprava projektu
Definování hlavních cílů projektu.
Příprava scénáře, který stanoví způsob provedení, místa, termíny a četnost kontrolních návštěv, použitou technologii, uvede způsob zpracování a prezentace dílčích a konečné zprávy a další detaily spolupráce.
Předložení konkrétní nabídky, stanovení ceny a podpis smlouvy.
Ve spolupráci se zadavatelem připraví De facto Consulting (DfC) dotazník, který obsáhne měřitelné stránky i subjektivní dojmy tajného zákazníka. Obvykle má dotazník několik desítek bodů, které sestaveny do funkčních okruhů mají stanovenu různou váhu.
Pilotní návštěva specialistou DfC.
Zadavatel informuje zaměstnance o připravovaném projektu.
Výběr tajných zákazníků a jejich zaškolení.
Fáze II. - Kontrolní návštěvy
Tajní zákazníci provedou ve stanoveném termínu kontrolní návštěvy.
Po převzetí vyplněných dotazníků provede DfC jejich kontrolu a verifikaci.
Fáze III. - Sestavení zprávy
Zpráva je zpracována tak, aby umožnila porovnání jednotlivých pracovišť dle místa, času a okruhů otázek. Zprávy podané v digitální podobě umožní interaktivní prostupy a samostatnou konstrukci přehledných grafů.
Fáze IV. - Předání a prezentace zprávy
Zprávu předáváme osobně v písemné a digitální podobě.
Každá zpráva obsahuje doporučení vyplývající z pozorování.
Doporučená frekvence jsou tři kontrolní návštěvy v průběhu necelého roku, kdy se projeví učinnost nápravných kroků.
Po vyhodnocení první a každé další etapy kontrolních návštěv, provede zadavatel obvykle školení zaměstnanců, případně další nápravné kroky. Druhá a třetí návštěva se provádí s odstupem dvou až tří měsíců.
Využití výsledků aplikace mystery shoppingu
Každý zadavatel výzkumu má jiné priority, očekává konkrétní specifická sdělení a má s nimi své vlastní záměry. Mezi ty obecně platné patří:
Získání objektivních informací o stavu provozu.
Zvýšení spokojenosti zákazníků.
Schopnost dostát požadavkům měnícího se trhu.
Získání konkurenční výhody.
Podklady pro efektivní rozvoj pracovníků.
Zvýšení výkonu a tím profitu firmy.
Zvýšení image firmy, společnosti, instituce.
Etika
Společnost De facto Consulting (DfC) si je vědoma, že pracuje s citlivými informacemi úzce vázanými na konkrétní firmy a osoby. Pracujeme tak, abychom si získanou důvěru trvale udrželi. DfC čerpá při své činnosti z doporučení daných etickým kodexem českého sdružení pro výzkum trhu SIMAR a řídí se know-how získaným od celosvětové autority pro Mystery shopping, sdružením MSPA (Mystery Shopping Providers Association), se sídlem v USA.
Cena
DfC má zájem o partnerství a dlouhodobou spolupráci. Tato základní premisa má pozitivní dopad do ceny projektu. Cena je tvořena individuálně podle rozsahu zakázky, s výraznou převahou nákladových položek. Tvoří ji cena kontrolní návštěvy násobená jejich počtem, požadovaný rozsah a zpracování průběžných a závěrečné zprávy, včetně požadovaných jazykových mutací. V ceně je příprava akce, výběr a školení tajných zákazníků. Cenu neovlivňuje vzdálenost jednotlivých provozů objednatele od sídla naší společnosti. Cena stanovená ke dni podpisu smlouvy je konečná. Pokud je okruh provozů objednatele pouze v Libereckém kraji nebo pouze v Praze, je cena nižší.
Čas pro mystery shopping - tajný nákup v České republice právě nastal.
Kdy začít? Dřív než bude pozdě.
Těšíme se na Váš zájem.
e-mail: info@defacto.cz